Vraag 21

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Marco Leeuwrik

Bericht door Marco Leeuwrik » 25-05-2018 23:05

cefas schreef: Bolletje 3: Volgens mij moeten hier altijd twee elementen genoemd worden.
Waarom? Als het gaat om een karakterisering (zoals de vraag m.i. stelt), hoeft dat toch niet per se met een tweede element verbonden te zijn? Dat is bij bollet je een en twee ook niet zo, terwijl voor tekst 1 en 2 dezelfde vraag geldt. Ik denk dat antwoorden zónder het 'tweede element', mits inhoudelijk verantwoord, ook verdedigbaar kunnen zijn.

Marco Leeuwrik

Bericht door Marco Leeuwrik » 25-05-2018 23:20

Nancy schreef:
Aleid schreef:En wat vinden jullie van dit antwoord:

Tekst 3: Geesteswetenschappen zijn overbodig omdat betawetenschappers voor zichzelf kunnen denken.
Dat de geesteswetenschappen niet nodig zijn/overbodig zijn, zou m.i. inderdaad een goed antwoord zijn.
Mijns inziens niet: elke tot nu toe bekrachtigde variant serveert de geesteswetenschappen niet af, maar rept van een kleinere/andere/geïntegreerder rol. Alle antwoorden die gaan over 'geen nut', 'geen rol' vind ik te stellig en keur ik af. Ben ik te streng?

metteke

Bericht door metteke » 26-05-2018 10:35

Marco Leeuwrik schreef:
Nancy schreef:
Aleid schreef:En wat vinden jullie van dit antwoord:

Tekst 3: Geesteswetenschappen zijn overbodig omdat betawetenschappers voor zichzelf kunnen denken.
Dat de geesteswetenschappen niet nodig zijn/overbodig zijn, zou m.i. inderdaad een goed antwoord zijn.
Mijns inziens niet: elke tot nu toe bekrachtigde variant serveert de geesteswetenschappen niet af, maar rept van een kleinere/andere/geïntegreerder rol. Alle antwoorden die gaan over 'geen nut', 'geen rol' vind ik te stellig en keur ik af. Ben ik te streng?

Nee hoor, ik doe hetzelfde! (Of we zijn samen te streng... :wink: )

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 27-05-2018 02:48

In hoeverre vinden jullie het nodig dat de drie antwoorden beginnen met "geesteswetenschappen zijn nodig om..."? In Vraag 21 wordt namelijk aan de examenkandidaat gevraagd om voor elk van de drie teksten afzonderlijk aan te geven welke rol erin wordt toegekend aan de geesteswetenschappen. Ik vind het begin van de drie antwoorden in het correctievoorschrift, "geesteswetenschappen zijn nodig om", min of meer hetzelfde als "de rol die wordt toegekend aan de geesteswetenschappen is ..." en dat laatste is een herhaling van de vraag.

Anders gezegd: het vaste begin van de drie antwoorden in het correctievoorschrift, namelijk: "geesteswetenschappen zijn nodig om...", mag worden gezien als min of meer de (geparafraseerde) herhaling van een onderdeel van de vraag. Dat herhaalde element uit de vraag mag bekend worden verondersteld, en hoeft daarom niet expliciet in het antwoord te worden vermeld. Wat vinden jullie hiervan?

Anouk

Bericht door Anouk » 27-05-2018 09:00

Ben Salemans schreef:In hoeverre vinden jullie het nodig dat de drie antwoorden beginnen met "geesteswetenschappen zijn nodig om..."? In Vraag 21 wordt namelijk aan de examenkandidaat gevraagd om voor elk van de drie teksten afzonderlijk aan te geven welke rol erin wordt toegekend aan de geesteswetenschappen. Ik vind het begin van de drie antwoorden in het correctievoorschrift, "geesteswetenschappen zijn nodig om", min of meer hetzelfde als "de rol die wordt toegekend aan de geesteswetenschappen is ..." en dat laatste is een herhaling van de vraag.

Anders gezegd: het vaste begin van de drie antwoorden in het correctievoorschrift, namelijk: "geesteswetenschappen zijn nodig om...", mag worden gezien als min of meer de (geparafraseerde) herhaling van een onderdeel van de vraag. Dat herhaalde element uit de vraag mag bekend worden verondersteld, en hoeft daarom niet expliciet in het antwoord te worden vermeld. Wat vinden jullie hiervan?

Eens, ik heb dat ook zo gedaan!

Marco Leeuwrik

Bericht door Marco Leeuwrik » 27-05-2018 11:33

Ben Salemans schreef:Wat vinden jullie hiervan?
Lijkt mij redelijk. Zo ga ik er ook mee om.

D.G.

Bericht door D.G. » 27-05-2018 13:31

Marco Leeuwrik schreef:
Ben Salemans schreef:Wat vinden jullie hiervan?
Lijkt mij redelijk. Zo ga ik er ook mee om.
Precies zo heb ik het gedaan

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 27-05-2018 14:23

antwoorden die beginnen met omdat of om lijken mij correct.

Plaats reactie