Vraag 21

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Christine Brackmann

Vraag 21

Bericht door Christine Brackmann » 21-05-2018 15:13

Aanmaken van nieuwe onderwerpen hapert soms. Hier kun je je opmerkingen/vragen stellen door op 'Nieuw antwoord' te klikken.

Aleid

Bericht door Aleid » 22-05-2018 12:47

Tekst 3: De geesteswetenschappen moeten ten dienste staan van de betawetenschappen om na te denken wat innovaties en ontwikkelingen betekenen voor de fundamentele vragen over het bestaan.

Ik ben geneigd dit antwoord goed te rekenen. Wat vinden jullie?

Aleid

Bericht door Aleid » 22-05-2018 13:05

En wat vinden jullie van dit antwoord:

Tekst 3: Geesteswetenschappen zijn overbodig omdat betawetenschappers voor zichzelf kunnen denken.

Nancy

Bericht door Nancy » 22-05-2018 13:31

Aleid schreef:En wat vinden jullie van dit antwoord

Tekst 3 Geesteswetenschappen zijn overbodig omdat betawetenschappers voor zichzelf kunnen denken.
Dat de geesteswetenschappen niet nodig zijn/overbodig zijn, zou m.i. inderdaad een goed antwoord zijn.

Yke Schotanus

vraag 21

Bericht door Yke Schotanus » 22-05-2018 14:59

Bolletje 1
Volgens tekst 1 zijn de geesteswetenschappen nodig om ervoor te zorgen dat de mens de technologie in de hand houdt.
Dit staat niet in het antwoordmodel, maar lijkt me wel in de geest van de tekst.

Bolletje 2
Volgens tekst 2 zijn de geesteswetenschappen van groot maatschappelijk belang.

Bolletje 3
Er wordt gevraagd wat voor rol de tekst toekent aan de geesteswetenschappen. Dat is een vraag naar de invulling niet naar de grootte of naar degene die hem op zich neemt. Ergo het antwoordmodel deugt niet. Wat het wel moet zijn?
Zoiets:
Volgens tekst 3 zijn de geesteswetenschappen pas functioneel als ze ge'ntegreerd worden in de betawetenschappen.
Volgens tekst 3 is er een rol voor de geesteswetenschappen als geïntegreerd onderdeel van een algemene academische studie.

We weten zo nog niet wat die rol precies inhoudt, maar het is het enige wat de tekst erover zegt.

Yke Schotanus

vraag 20

Bericht door Yke Schotanus » 22-05-2018 15:01

Aleids voorbeelden vind ik beide goed.

Christine Brackmann

Re: vraag 21

Bericht door Christine Brackmann » 22-05-2018 15:48

Yke Schotanus schreef: Bolletje 3
Er wordt gevraagd wat voor rol de tekst toekent aan de geesteswetenschappen. Dat is een vraag naar de invulling niet naar de grootte of naar degene die hem op zich neemt. Ergo het antwoordmodel deugt niet. Wat het wel moet zijn?
Zoiets:
Volgens tekst 3 zijn de geesteswetenschappen pas functioneel als ze ge'ntegreerd worden in de betawetenschappen.
Volgens tekst 3 is er een rol voor de geesteswetenschappen als geïntegreerd onderdeel van een algemene academische studie.

We weten zo nog niet wat die rol precies inhoudt, maar het is het enige wat de tekst erover zegt.
Mijn eigen antwoord was ook in die geest. Het wordt nu filosoferen over de betekenis van 'rol': als we die opvatten als welke 'betekenis voor de wetenschap en samenleving' de geesteswetenschappen zouden moeten spelen, dan passen bovenstaande antwoorden prima. Het gaat immers om de rol die "wordt toegekend". Het antwoordmodel zit echter in de richting van de rol die de geesteswetenschappen nu spelen.
"wordt toegekend" impliceert 'door de schrijver'. Gezien de titel 'Filosoof, ga naar Delft' en het slot van de tekst vind ik beide antwoorden overtuigend.

Dit sluit ook aan bij het antwoord op vraag 25, punt 5.

cefas

Bericht door cefas » 23-05-2018 15:07

Bolletje 1: Lijkt me duidelijk
Bolletje 2: Het draait hier volgens mij vooral om de intellectuele ontwikkeling tegenover privaat rendement. Wanneer dat tweede deel vergeten wordt, is het m.i. toch goed.
Bolletje 3: Volgens mij moeten hier altijd twee elementen genoemd worden. Geesteswetenschappen zijn minder groot dan opiniemakers willen doen geloven (Geesteswetenschappen, opiniemakers). De rol van geesteswetenschappen is overgenomen door wetenschappers uit andere disciplines (geesteswetenschappen, andere disciplines). Dus als er in een antwoord alleen geschreven wordt dat de rol van geesteswetenschappen minder groot is, is het volgens mij niet goed.

Jolieke

Bericht door Jolieke » 23-05-2018 15:45

cefas schreef:Bolletje 1: Lijkt me duidelijk
Bolletje 2: Het draait hier volgens mij vooral om de intellectuele ontwikkeling tegenover privaat rendement. Wanneer dat tweede deel vergeten wordt, is het m.i. toch goed.
Bolletje 3: Volgens mij moeten hier altijd twee elementen genoemd worden. Geesteswetenschappen zijn minder groot dan opiniemakers willen doen geloven (Geesteswetenschappen, opiniemakers). De rol van geesteswetenschappen is overgenomen door wetenschappers uit andere disciplines (geesteswetenschappen, andere disciplines). Dus als er in een antwoord alleen geschreven wordt dat de rol van geesteswetenschappen minder groot is, is het volgens mij niet goed.
Bolletje 1: toch een vraag: hoe noodzakelijk is de toevoeging 'van deze tijd'? Volgens mij is 'grote/ ethische vragen' voldoende?

chuitema

Bericht door chuitema » 24-05-2018 17:56

Ik heb ook een aantal antwoorden die ik neig goed te rekenen. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Tekst 1: geesteswetenschappen zijn belangrijk voor het onderwijs en de relatie tussen betawetenschappen en de geesteswetenschappen zouden de kern van alle onderwijs moeten zijn.

Volgens tekst 1 moeten de geesteswetenschappen ervoor zorgen dat we technologie op de juiste manier gaan gebruiken.

Tekst 1: de geesteswetenschappen worden als noodzakelijk gezien voor de toekomst.

Tekst 1: de rol van de geesteswetenschappers is belangrijk bij de toenemende technologische ontwikkeling.

Plaats reactie