Vraag 11

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Elka

Re: vb toegevoegd aan algemeen antwoord

Bericht door Elka » 23-05-2018 09:43

M.A. schreef:Indien een leerling een bullet uit CV vrijwel letterlijk weergeeft, maar het antwoord toelicht met voorbeelden heb ik geen punten toegekend. Immers, de vraag vermeldt expliciet dat vb. niet gebruikt mogen worden.

Zouden jullie dat ook zo hebben beoordeeld?
Dat zou ik niet doen, denk ik. Het gaat er volgens mij om dat het voorbeeld niet als enige antwoord gegeven mag worden. Als leerlingen dat namelijk wel zouden doen, dan weet je niet voldoende zeker dat ze vraag en tekst goed begrepen hebben.

Jacobi de Wildt

spelling

Bericht door Jacobi de Wildt » 23-05-2018 09:49

Let op: in het CV staat ‘hogeropgeleiden’ aaneengeschreven, in de tekst als twee losse woorden. Dat scheelt weer spelfouten!

Jacobi de Wildt

Bericht door Jacobi de Wildt » 23-05-2018 09:52

In hoeverre is het nodig dat leerlingen ‘cruciale functie’ omschrijven? Veel leerlingen noemen iets als ‘zorgen voor’.

Verder: bij bolletje 1 en 2 missen veel van mijn leerlingen het element ‘universiteiten’. Dat maakt het vaag, anderzijds is bij het derde bolletje ook geen verwijzing naar ‘universiteiten’ nodig. Wat doen jullie?

HansD

Bericht door HansD » 23-05-2018 11:39

Wat vinden jullie van dit antwoord?

"Deze opleidingen houden ons culturele erfgoed in stand en zijn nodig om andere culturen te begrijpen.
De opleidingen zijn van economisch belang omdat ze beter met veranderingen in samenleving en economie kunnen omgaan."

Afgezien van de formuleringsfout in de laatste zin, zou ik hier twee punten voor geven. Het tweede element is wel heel mager. Wat vinden jullie?

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 23-05-2018 11:43

Het laatste voorbeeld van Hans vind ik helaas slechts 1 punt waard, tenzij je bereid bent 'ze' op te vatten als een verwijzing naar de studenten van die opleidingen en niet naar de opleidingen zelf.

Marco Leeuwrik

Bericht door Marco Leeuwrik » 23-05-2018 16:12

Veel leerlingen hanteren voor bullet 2 een formulering als "...verzorgen intellectuele vorming door middel van/in de vorm van/zoals 'Bildung'. Die begrippen lijken in de tekst hetzelfde, hoewel op basis van r 81-85 ook is vol te houden dat Bildung daar een onderdeel van is. Er staat in elk geval niet dat het níet zo is. Ik ben geneigd er niet moeilijk over te doen. Terecht?

wendy van d.

Bericht door wendy van d. » 23-05-2018 20:18

Marco Leeuwrik schreef:Veel leerlingen hanteren voor bullet 2 een formulering als "...verzorgen intellectuele vorming door middel van/in de vorm van/zoals 'Bildung'. Die begrippen lijken in de tekst hetzelfde, hoewel op basis van r 81-85 ook is vol te houden dat Bildung daar een onderdeel van is. Er staat in elk geval niet dat het níet zo is. Ik ben geneigd er niet moeilijk over te doen. Terecht?
Dat zou ik ook goed rekenen.

Als leerlingen als derde argument de eerste zin van alinea 8 overnemen (De veiligheidsdiensten, het leger .... in veel landen, r. 92-100) is dit dan fout? De zinnen erna bevatten m.i. de voorbeelden.
Of ben ik te soepel?

Marco Leeuwrik

Bericht door Marco Leeuwrik » 23-05-2018 20:35

Als leerlingen als derde argument de eerste zin van alinea 8 overnemen (De veiligheidsdiensten, het leger .... in veel landen, r. 92-100) is dit dan fout? De zinnen erna bevatten m.i. de voorbeelden.
Of ben ik te soepel?[/quote]

Volgens mij heb je gelijk. Ik zie die opsomming niet als het soort voorbeeld dat de opdracht verbiedt. Dank voor je antwoord.

wendy van d.

variant op 2e bolletje?

Bericht door wendy van d. » 23-05-2018 20:52

Sommige leerlingen komen met r. 79-81: "De maatschappelijke welvaart omvat bovendien meer dan alleen financieel gewin"

Ik heb dit fout gerekend omdat de zin hierop volgt m.i. de kernzin is en niet deze eerste zin. Mee eens?

wendy van d.

Re: spelling

Bericht door wendy van d. » 23-05-2018 21:08

Jacobi de Wildt schreef:Let op: in het CV staat ‘hogeropgeleiden’ aaneengeschreven, in de tekst als twee losse woorden. Dat scheelt weer spelfouten!
Dat geldt (helaas) niet voor 'hoog opgeleiden' (alleen 'hoogopgeleiden' is goed)

Plaats reactie