Vraag 11

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Christine Brackmann

Vraag 11

Bericht door Christine Brackmann » 21-05-2018 15:12

Aanmaken van nieuwe onderwerpen hapert soms. Hier kun je je opmerkingen/vragen stellen door op 'Nieuw antwoord' te klikken.

njt

Bericht door njt » 21-05-2018 18:15

Cv zegt: 'Er zijn (met name bij politieke instabiliteit) hogeropgeleiden nodig die
vreemde talen spreken en de bijbehorende samenlevingen en culturen
begrijpen' (derde bullet).

'Er is vanuit de arbeidsmarkt juist vraag naar mensen die deze opleidingen [onduidelijk waarnaar 'deze' verwijst, niet naar eerder element in antwoord] hebben gevolgd.' - 0p voor dit element?
'Er is steeds meer vraag naar deskundigen uit opleidingen met een lag privaat rendement maar een hoog maatschappelijk rendement.' - 0p want te vaag of is dit goed genoeg?

ClasinevanDorst

Bericht door ClasinevanDorst » 21-05-2018 22:13

Veel leerlingen antwoorden bij het tweede punt: “Intellectuele vorming is niet alleen van persoonlijk belang, maar ook van economisch belang.”

Ik twijfel.

Nienke Nagelmaeker

Bericht door Nienke Nagelmaeker » 21-05-2018 22:35

njt vraag 1: zou ik geen punten voor geven, ook omdat het niet verwijst naar iets in de vraag

NJT: vraag 2 is niet goed volgens
mij

Classine vanDorst: Ik heb dezelfde vraag als jij, hoop dat iemand die variant kan duiden. Ik vond hem in eerste instantie goed, maar twijfel nu toch.

Aleid

Bericht door Aleid » 22-05-2018 08:04

ClasinevanDorst schreef:Veel leerlingen antwoorden bij het tweede punt: “Intellectuele vorming is niet alleen van persoonlijk belang, maar ook van economisch belang.”

Ik twijfel.
De overheid mag opleidingen met een hoog maatschappelijk rendement niet laten uitsterven (want)

'Intellectuele vorming is niet alleen van persoonlijk belang, maar ook van economisch belang.'
Het antwoord impliceert dat een opleiding met een hoog maatschappelijk rendement zorgt voor intellectuele vorming.
Het lijkt me daarom goed.

Lieke

Bericht door Lieke » 22-05-2018 09:13

njt schreef: 'Er is vanuit de arbeidsmarkt juist vraag naar mensen die deze opleidingen [onduidelijk waarnaar 'deze' verwijst, niet naar eerder element in antwoord] hebben gevolgd.' - 0p voor dit element?
Ik heb ook een paar antwoorden met deze vage verwijzing erin - ik vermoed dat de leerling dan verwijst naar de vraagstelling ("opleidingen met een laag privaat rendement"):

- Verder is het nog het argument dat die opleidingen nu, in tijd van meer politieke onrust, meer gewild zijn.
- Ten derde neemt nu de politieke instabiliteit in veel landen toe, waarbij mensen die deze opleidingen gevolgd hebben nuttig ingezet kunnen worden.
- Nu politieke instabiliteit toeneem in veel landen, komt er vraag naar hoger opgeleiden die een kleinere cultuurstudie hebben gevolgd.

Los van de vraag of de vage verwijzing een probleem is, vraag ik me vooral af of dergelijke antwoorden wel precies genoeg zijn: volstaan woorden als 'nuttig' en 'meer gewild' of moet er expliciet genoemd worden dat er vraag is naar het spreken van talen en (of?) het begrijpen van culturen?

M.A.

reactie op bovenstaande

Bericht door M.A. » 22-05-2018 09:33

'Veel leerlingen antwoorden bij het tweede punt: “Intellectuele vorming is niet alleen van persoonlijk belang, maar ook van economisch belang.”

Ik twijfel.'

Lijkt mij correct; 'omgaan met snelle veranderingen' is wel heel specifiek en door de toevoeging dat lln. geen vb. mogen gebruiken, denk ik dat velen het antwoord bewust wat algemener gegeven hebben, maar zeker de intentie begrepen hebben.

M.A.

Bericht door M.A. » 22-05-2018 09:49

Dit bericht was leeg, maar het forum blijft dit jaar uitdagingen geven en dit specifieke bericht kan ik i.t.t. andere berichten helaas niet verwijderen.

M.A.

vb toegevoegd aan algemeen antwoord

Bericht door M.A. » 22-05-2018 09:58

Indien een leerling een bullet uit CV vrijwel letterlijk weergeeft, maar het antwoord toelicht met voorbeelden heb ik geen punten toegekend. Immers, de vraag vermeldt expliciet dat vb. niet gebruikt mogen worden.

Zouden jullie dat ook zo hebben beoordeeld?

Yke Schotanus

vraag 11

Bericht door Yke Schotanus » 22-05-2018 13:11

Er speelt een heleboel:

1 als iemand een voorbeeld toevoegt aan een goed antwoord lijkt mij dat goed. De kern van het antwoord is dan niet het voorbeeld. Verder telt in het algemeen het EERSTE antwoord.

2 bolletje twee: 'Universiteiten verzorgen Bildung/intellectuele vorming' is een goed antwoord. Antwoorden waar dit antwoord 'in zit' zijn dus goed. Bijvoorbeeld:
De Bildung is ook van economisch belang.
De KERN van het goede antwoord is aanwezig, en nog wel meer ook.

3 bolletje 3: Ikzelf had:
volgens mij gaat het erom dat 'er voor internationale communicatie mensen nodig zijn die letterenstudies hebben gedaan die nu opgeheven worden'
Of:
'dat er voor internationale communicatie mensen nodig zijn die vreemde talen spreken en andere culturen begrijpen.'
Het woord 'hogeropgeleiden' lijkt me dus niet noodzakelijk en zelfs het 'talen spreken en culturen begrijpen' niet, zolang het maar duidelijk is dat het om internationale communicatie gaat.

Wat te denken van:
Ook zorgen deze opleidingen ervoor dat wij meer talen spreken en meer culturen begrijpen, met als gevolg een betere internationale positie. [goed]
Door de politieke instabiliteit is er veel vraag naar mensen met een cultuurstudie. [goed?]
Zonder deze opleidingen wordt de politieke instabiliteit nog lager in de EU aangezien de communicatie tussen landen lastiger wordt. [ik zou dit goed willen rekenen, met de verwarring rond hoger/lager als formuleerfout]
Veel beroepstakken vragen om hoger opgeleiden met kennis die door deze opleidingen wordt aangeboden.[te vaag, fout]

Plaats reactie