Vraag 10

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Marente

Bericht door Marente » 24-05-2018 11:29

E. Gerrits schreef:Dat iedereen weet wat je ergens aan kan verdienen, maar niet ziet wat nou echt meerwaarde van de samenleving is.

Ik ben geneigd, los van de zinsbouwfouten, dit antwoord goed te rekenen, maar ik twijfel.

De economische belangen worden boven de maatschappelijke belangen gesteld, terwijl de maatschappelijke belangen relevanter zijn voor de Nederlandse populatie.

Ik twijfel of ik hier een punt moet geven, door de toevoeging na de komma.
Wat mij betreft voor beide antwoorden 2 punten.

chuitema

Bericht door chuitema » 24-05-2018 17:35

En wat vinden jullie van deze antwoorden?

Dat men niet kijkt naar wat een opleiding buiten geld om kan opleveren, maar alleen naar wat het kost.

of

De overheid is te veel bezig met de financiele waarde van opleidingen en niet met alle andere waardes ervan.

HansD

Bericht door HansD » 26-05-2018 17:06

Ligt het aan mij, of is het LT-verslag wel erg rigide en incompleet bij deze vraag?

Waarom is "men weet wat het kost" te zwak en "men weet wat het bedrijfseconomisch kost" niet?

Volgens mij gaat het hier om het onderscheid tussen (financiële) kosten en maatschappelijke opbrengsten. Ik zie het punt niet.

En waarom wordt er niks gezegd over positieve formuleringen? Bijvoorbeeld: "Er wordt vooral gekeken naar de economische waarde van opleidingen, maar niet naar de maatschappelijke waarde. "

Lieke

Bericht door Lieke » 26-05-2018 17:17

chuitema schreef:
En wat vinden jullie van deze antwoorden?

Dat men niet kijkt naar wat een opleiding buiten geld om kan opleveren, maar alleen naar wat het kost.
'Wat een opleiding buiten geld om kan opleveren' lijkt mij te vaag. Het maatschappelijke wordt niet benadrukt.
chuitema schreef: De overheid is te veel bezig met de financiele waarde van opleidingen en niet met alle andere waardes ervan.
Hetzelfde bij dit antwoord: 'andere waardes' geeft nog steeds niet aan dat het om de maatschappelijke waarde gaat.

Lieke

Bericht door Lieke » 26-05-2018 17:20

HansD schreef:Ligt het aan mij, of is het LT-verslag wel erg rigide en incompleet bij deze vraag?

Waarom is "men weet wat het kost" te zwak en "men weet wat het bedrijfseconomisch kost" niet?

Volgens mij gaat het hier om het onderscheid tussen (financiële) kosten en maatschappelijke opbrengsten. Ik zie het punt niet.
Ik vermoed dat het probleem met "men weet wat het kost om te studeren" is dat dit vanuit het oogpunt van de student beschreven lijkt te zijn, in plaats van vanuit de beleidsmakers. Vergelijkbaar dus met een fout antwoord als dit: "Veel studenten kiezen een opleiding die financiële voordelen biedt, maar kijken niet zozeer naar de maatschappelijke waarde ervan."

(Dit leek mij fout, tenminste. Nu begin ik weer te twijfelen.)

HansD

Bericht door HansD » 26-05-2018 17:42

Lieke schreef:
HansD schreef:Ligt het aan mij, of is het LT-verslag wel erg rigide en incompleet bij deze vraag?

Ik vermoed dat het probleem met "men weet wat het kost om te studeren" is dat dit vanuit het oogpunt van de student beschreven lijkt te zijn, in plaats van vanuit de beleidsmakers. Vergelijkbaar dus met een fout antwoord als dit: "Veel studenten kiezen een opleiding die financiële voordelen biedt, maar kijken niet zozeer naar de maatschappelijke waarde ervan."

Ah oké, nu snap ik het. Dankjewel. Wellicht heeft het te maken met een blinde vlek, want dit was mijn eigen antwoord dat ik hier op het forum had geplaatst. Ik bedoelde de beleidsmakers, maar nu zie ik dat je het anders kunt lezen. Het voorbeeld dat jij noemde, vind ik ook fout.

Het neemt niet weg dat ik nog steeds een positieve formulering bij LT mis.

HansD

Bericht door HansD » 26-05-2018 17:43

HansD schreef:
Lieke schreef:

Ah oké, nu snap ik het. Dankjewel. Wellicht heeft het te maken met een blinde vlek, want dit was mijn eigen antwoord dat ik hier op het forum had geplaatst. Ik bedoelde de beleidsmakers, maar nu zie ik dat je het anders kunt lezen. Het voorbeeld dat jij noemde, vind ik ook fout.

Het neemt niet weg dat ik nog steeds een positieve formulering bij LT mis.

Eh mijn reactie staat nu in de quote in de reactie hierboven. Sorry.

PeterNeyssen

Bericht door PeterNeyssen » 02-06-2018 10:26

Jolieke schreef:Een aantal leerlingen legt de zin niet direct uit maar noemt meer een gevolg van deze houding. Ik heb dat niet goed gerekend.

'Opleidingen met positieve externe factoren worden te weinig gefinancierd en opleidingen met een groot privaat rendement te veel.'
Ik kom dit antwoord nu tegen bij 2e correctie.
Ben geneigd het wel goed te rekenen, net zoals 1e corrector heeft gedaan.
Met name vanwege aansluiting bij strekking tekst/alinea 10 ("financiering van ons hoger onderwijs is (...) maatschappelijk verwerpelijk")

Arian2

Bericht door Arian2 » 03-06-2018 16:26

PeterNeyssen schreef:
Jolieke schreef:Een aantal leerlingen legt de zin niet direct uit maar noemt meer een gevolg van deze houding. Ik heb dat niet goed gerekend.

'Opleidingen met positieve externe factoren worden te weinig gefinancierd en opleidingen met een groot privaat rendement te veel.'
Ik kom dit antwoord nu tegen bij 2e correctie.
Ben geneigd het wel goed te rekenen, net zoals 1e corrector heeft gedaan.
Met name vanwege aansluiting bij strekking tekst/alinea 10 ("financiering van ons hoger onderwijs is (...) maatschappelijk verwerpelijk")
Verslag LT bolletje 2: "positieve externe effecten" is hetzelfde als "maatschappelijk belang".

Plaats reactie