Vraag 10

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
HansD

Bericht door HansD » 22-05-2018 21:53

D.G. schreef:
Nienke Nagelmaeker schreef:Ik heb maatschappelijk wel als essentieel woord beoordeeld. Kennis zou ook wiskundige kennis kunnen zijn en dat is volgens mij niet correct in het licht van tekst.
Met 'deze' verwijs je toch naar de geesteswetenschappen? Dan zou het nooit over wiskundige kennis kunnen gaan.
Eens.

Wat vinden jullie van dit antwoord?

"Er wordt veel meer gelet op de financiële kant dan op de meerwaarde die een opleiding op andere gebieden heeft."

Naar mijn smaak is 'andere gebieden' nog wat te vaag. Wat vinden jullie?

Of dit antwoord:

"Met de zin wordt bedoeld dat de focus op het economische aspect ligt, in plaats van op het intrinsieke belang."

Ik ben geneigd dit goed te rekenen, maar ik twijfel wel.
Wat ik ook regelmatig zie, is dat een leerling het heeft over culturele waarde. Dit levert mijns inziens geen punten op.

Yke Schotanus

laatste antwoord Hans

Bericht door Yke Schotanus » 23-05-2018 00:07

Van de twee cursief gedrukte voorbeelden in het laatste bericht van Hans vind ik de eerste niet goed, de tweede wel. Precies om de redenen die Hans zelf al aangeeft.
Over 'culturele waarde' twijfel ik.

Arian2

vr.10

Bericht door Arian2 » 23-05-2018 12:35

Men weet wat het kost om te studeren, maar men weet niet meer wat de maatschappelijke waarde van een studie is."

Houden "Bedrijfseconomische/Financiële overwegingen" niet meer in dan " men weet wat het kost om te studeren"?

Marco Leeuwrik

Bericht door Marco Leeuwrik » 23-05-2018 14:41

Zouden jullie het punt toekennen voor "Met deze zin wordt bedoeld dat mensen alleen kijken naar de economische waarde van een object en ze kijken niet naar de sentimentele waarde"? (Even los van aftrek taalgebruik voor foutieve samentrekking) M.a.w. mag je sentimentele waarde op een lijn zetten met al eerder genoemde 'positieve externe effecten'?

Jolieke

Re: vr.10

Bericht door Jolieke » 23-05-2018 14:48

Arian2 schreef:Men weet wat het kost om te studeren, maar men weet niet meer wat de maatschappelijke waarde van een studie is."

Houden "Bedrijfseconomische/Financiële overwegingen" niet meer in dan " men weet wat het kost om te studeren"?
Ja, maar ik weet niet of het eerlijk is van een leerling te verwachten dat hij die meeneemt in het antwoord op deze vraag. In het citaat weet men 'de prijs', als een leerling dat vertaalt naar 'wat het kost om te studeren' vind ik dat goed. Als het antwoord echter zo geformuleerd is dat de student weet wat hij moet betalen, vind ik dat te smal. Het gaat juist om de bestuurders en politici.

Eléa

Bericht door Eléa » 23-05-2018 14:51

Marco Leeuwrik schreef:Zouden jullie het punt toekennen voor "Met deze zin wordt bedoeld dat mensen alleen kijken naar de economische waarde van een object en ze kijken niet naar de sentimentele waarde"? (Even los van aftrek taalgebruik voor foutieve samentrekking) M.a.w. mag je sentimentele waarde op een lijn zetten met al eerder genoemde 'positieve externe effecten'?
Lijkt mij niet, ik vind sentimentele waarde iets heel anders dan maatschappelijke waarde.

Jolieke

Bericht door Jolieke » 23-05-2018 15:17

Marco Leeuwrik schreef:Zouden jullie het punt toekennen voor "Met deze zin wordt bedoeld dat mensen alleen kijken naar de economische waarde van een object en ze kijken niet naar de sentimentele waarde"? (Even los van aftrek taalgebruik voor foutieve samentrekking) M.a.w. mag je sentimentele waarde op een lijn zetten met al eerder genoemde 'positieve externe effecten'?
Lijkt mij niet. De tekst probeert toch juist aan te tonen dat geesteswetenschappen meer opleveren dan sentiment, namelijk kennis waar de maatschappij iets mee kan.

Jolieke

Bericht door Jolieke » 23-05-2018 15:20

Een aantal leerlingen legt de zin niet direct uit maar noemt meer een gevolg van deze houding. Ik heb dat niet goed gerekend.

'Opleidingen met positieve externe factoren worden te weinig gefinancierd en opleidingen met een groot privaat rendement te veel.'

Marco Leeuwrik

Bericht door Marco Leeuwrik » 23-05-2018 15:28

Jolieke schreef:
Lijkt mij niet. De tekst probeert toch juist aan te tonen dat geesteswetenschappen meer opleveren dan sentiment, namelijk kennis waar de maatschappij iets mee kan.
Overtuigd. Dank!

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 23-05-2018 19:57

Dat iedereen weet wat je ergens aan kan verdienen, maar niet ziet wat nou echt meerwaarde van de samenleving is.

Ik ben geneigd, los van de zinsbouwfouten, dit antwoord goed te rekenen, maar ik twijfel.

De economische belangen worden boven de maatschappelijke belangen gesteld, terwijl de maatschappelijke belangen relevanter zijn voor de Nederlandse populatie.

Ik twijfel of ik hier een punt moet geven, door de toevoeging na de komma.

Plaats reactie