Vraag 8

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
ioo

Bericht door ioo » 22-05-2018 14:23

Wat te doen als er niet gezegd wordt dat Erasmus een van de grootste filosofen was? Leerlingen zeggen bijvoorbeeld ook:

'Er wordt nadruk gelegd op de naam, om daarmee de problemen van de opleidingen voor geesteswetenschappen te benadrukken, omdat zelfs de naar een filosoof vernoemde universiteit de faculteit filosofie wil opheffen.'

of

'...een belangrijke filosoof' '...een bekende filosoof'
Deze bovenstaande varianten lijken mij goed.

Ik twijfel over het volgende antwoord:

Het wordt zo nadrukkelijk gesteld, omdat de Erasmus Universiteit de faculteit filosofie gaat opheffen. Dat kan als ironisch gezien worden door de lezer.

Ik denk dat ik voor het tweede bolletje een punt kan geven. Over het eerste deel twijfel ik. De leerling verwijst met het naar de vraag, maar ik weet niet of dat in een antwoord mag. Mag je zo naar een vraag verwijzen of moet het antwoord er expliciet staan?

D.G.

Bericht door D.G. » 22-05-2018 14:27

Ik twijfel over het volgende antwoord

Het wordt zo nadrukkelijk gesteld, omdat de Erasmus Universiteit de faculteit filosofie gaat opheffen. Dat kan als ironisch gezien worden door de lezer.

Ik denk dat ik voor het tweede bolletje een punt kan geven. Over het eerste deel twijfel ik. De leerling verwijst met het naar de vraag, maar ik weet niet of dat in een antwoord mag. Mag je zo naar een vraag verwijzen of moet het antwoord er expliciet staan?[/quote]

Dat is ook mijn twijfel ioo

Nancy

Bericht door Nancy » 22-05-2018 14:36

Christine Brackmann schreef:Veel leerlingen gebruiken 'zelfs' of 'juist deze universiteit' in hun antwoord. Dat geeft mijns inziens ook voldoende aan dat het opmerkelijk is.
Voorbeeld Dit wordt zo nadrukkelijk gesteld omdat juist deze universiteit stopt met de opleiding filosofie, terwijl de hele universiteit genoemd is naar een filosoof.
De vetgedrukte woorden lijken me voldoende de tegenstelling/opmerkelijkheid aangeven.

Daar ben ik het mee eens!

Nienke Nagelmaeker

Bericht door Nienke Nagelmaeker » 22-05-2018 20:52

Christine Brackmann schreef:Veel leerlingen gebruiken 'zelfs' of 'juist deze universiteit' in hun antwoord. Dat geeft mijns inziens ook voldoende aan dat het opmerkelijk is.
Voorbeeld: Dit wordt zo nadrukkelijk gesteld omdat juist deze universiteit stopt met de opleiding filosofie, terwijl de hele universiteit genoemd is naar een filosoof.
De vetgedrukte woorden lijken me voldoende de tegenstelling/opmerkelijkheid aangeven.
Juist/zelfs staat in het antwoordmodel wel extra genoemd, naast opmerkelijk. Ik heb het in eerste instantie een te zwak antwoord gevonden met alleen die woorden, omdat het naast de andere dingen genoemd werd, maar misschien kun je het nog vrijer interpreteren.
Ik ben het meest zeker van het antwoord waar het ironische van het verschijnsel van deze relatie zit, dat is namelijk waarom het zo nadrukkelijk gesteld wordt (en dat is wel de vraag).

HansD

Bericht door HansD » 22-05-2018 21:32

ioo schreef: Ik twijfel over het volgende antwoord:

Ik denk dat ik voor het tweede bolletje een punt kan geven. Over het eerste deel twijfel ik. De leerling verwijst met het naar de vraag, maar ik weet niet of dat in een antwoord mag. Mag je zo naar een vraag verwijzen of moet het antwoord er expliciet staan?
Ik zou hier één punt voor geven. Het eerste deel staat er toch niet in?
Voorbeeld: Dit wordt zo nadrukkelijk gesteld omdat juist deze universiteit stopt met de opleiding filosofie, terwijl de hele universiteit genoemd is naar een filosoof.
Hier zou ik twee punten voor geven. Hieruit blijkt toch dat deze leerling het opmerkelijke ervan doorziet?

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 22-05-2018 23:12

HansD schreef:(...)
Ik ben geneigd het onderstaande goed te rekenen:

"De universiteit is vernoemd naar een filosoof, terwijl het bestuur de filosofiefaculteit wil opheffen. Ze wordt dus niet meer als iets belangrijks gezien."
Dat reken ik ook goed. In de vraag wordt de naam Erasmus genoemd plus het gegeven dat hij een van Nederlands grootste filosofen was. Die informatie hoeft dus niet meer in het antwoord te worden herhaald (= die info mag bekend worden verondersteld).

wendy van d.

opmerkelijk

Bericht door wendy van d. » 23-05-2018 10:44

Wat vinden jullie van 'ernstig' in plaats van opmerkelijk/wrang? (Hele antwoord: Omdat daarmee wordt duidelijk gemaakt dat de universiteit die vernoemd is naar een filosoof, de studie filosofie gaat opheffen wat als ernstig gezien kan worden )

Ik vind het niet hetzelfde en zou daarom 1 punt aan dit antwoord toekennen.

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 23-05-2018 10:51

Mij lijkt 'ernstig' wel goed. Het geeft toch aan dat de ll. de combinatie wel een filosoof in de naam, geen filosofie in het onderwijs saillant vindt.

metteke

Bericht door metteke » 23-05-2018 11:27

Een flink aantal leerlingen geven in hun antwoord aan dat de schrijver daarmee de ernst van het probleem wil benadrukken. Mag ik dat goed rekenen?
Voorbeeld:
"Het feit dat zelfs de Erasmus Universiteit, die vernoemd is naar een filosoof, stopt met de opleiding filosofie laat zien hoe slecht het er voor staat met de geesteswetenschappen. De schrijver wil hiermee de ernst van het probleem benadrukken."

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 23-05-2018 11:44

Dit wordt gesteld om het belang van de filosofie te benadrukken. Een van de grootste Nederlandse universiteiten is vernoemd naar een filosoof. Dan is het toch van de zotte dat deze universiteit de bacheloropleiding afschaft?

Hier mist filosofie. Ik heb er 1 punt voor gegeven. Wat vinden jullie?

Plaats reactie