Vraag 8

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Aleid

Re: 'onlogisch'

Bericht door Aleid » 21-05-2018 19:42

D.G. schreef:
Nienke Nagelmaeker schreef:Wat vinden jullie van de variant 'onlogisch'? (op opmerkelijk/wrang/ironisch)
Dit vind ik goed, lln gebruiken veel meer varianten dan in het correctiemodel, het gaat er toch om dat ze opmerken dat het niet klopt.
Mee eens! Ook een woord als 'tegenstrijdig' reken ik goed.

HansD

Re: antwoordstarter

Bericht door HansD » 21-05-2018 20:19

Nienke Nagelmaeker schreef:o, en het lijkt me inderdaad nog steeds logisch dat je de antwoordstarter niet meetelt, ook niet als je er een punt voor kunt krijgen.
Ik vind dat niet per se logisch, aangezien het dan een soort extra bonus wordt. Het probleem is er toch überhaupt zelden meer, gezien de huidige vakspecifieke regel 4?
Wanneer een antwoord op een open vraag het maximum aantal woorden overschrijdt, worden alleen de woorden van het antwoord tot het toegestane maximum in de beoordeling betrokken met inachtneming van vakspecifieke regel 3.
Het antwoord staat vaak niet helemaal aan het eind, dus dan zou je je de moeite van het tellen kunnen besparen.

HansD

Bericht door HansD » 21-05-2018 20:29

Hoe expliciet moet er een variant op opmerkelijk/wrang/ironisch in het antwoord staan?
Ik ben geneigd het onderstaande goed te rekenen:

"De universiteit is vernoemd naar een filosoof, terwijl het bestuur de filosofiefaculteit wil opheffen. Ze wordt dus niet meer als iets belangrijks gezien."

Of wat dachten jullie van deze?

"Die universiteit wil juist de faculteit filosofie opheffen. Filosofie is echter een van de studies die volgens de schrijver belangrijk is en dat benadrukt hij door Erasmus te noemen als naamdrager van de universiteit."

Dat laatste is wat apart geformuleerd, maar de beide punten worden hier mijns inziens wel genoemd, zonder woorden als opmerkelijk te noemen.
Of ben ik dan te royaal?

M.A.

eens met HansD

Bericht door M.A. » 21-05-2018 20:54

Helaas hapert de optie 'quote' momenteel bij mij ook, maar ik vind dergelijke antwoorden ook volstaan.

Nienke Nagelmaeker

Bericht door Nienke Nagelmaeker » 21-05-2018 20:56

Het is inderdaad niet altijd makkelijk te beoordelen. Ik ken punten toe als het de relatie tussen de twee (naamgeving-opheffing) raar/vreemd/ironisch of welke vorm van opmerkelijk dan ook gevonden wordt. Hoe belangrijk de schrijver de geesteswetenschappen vindt, neem ik niet mee in de beantwoording (al is dat natuurlijk wel de aanleiding om dit te zeggen!) Het absurde/ironische van deze (non)-relatie moet er wat mij betreft instaan.

Yke Schotanus

vraag 8

Bericht door Yke Schotanus » 21-05-2018 23:39

Als ik het goed begrijp keurt Nienke het eerste voorbeeld van Hans niet goed en de rest wel. Daar kan ik wel inkomen. Toch kun je met 'belangrijk vinden' best een goed antwoord maken:

'Dat de universiteit naar een filosoof genoemd wordt geeft aan hoe belangrijk hij is geweest, dat maakt extra duidelijk hoe erg/wrang het is dat men filosofie nu zo onbelangrijk vindt dat men de faculteit opheft.
Of:
'De naam suggereert dat men filosofie belangrijk vindt, uit het opheffen van de faculteit filosofie blijkt het tegenovergestelde.'

In mijn ogen geven woorden als 'juist', 'benadrukt', 'nota bene' of 'het tegenovergestelde' allemaal aan dat het 'opmerkelijk' is. En 'opmerkelijk' is een door het antwoordmodel (terecht) gefiatteerd alternatief voor 'ironisch' of 'wrang'.
'Extra erg' en 'Extra pijnlijk' vind ik dan weer goede alternatieven voor 'wrang'.

'Juist omdat de universiteit naar een groot filosoof genoemd is, vindt de auteur dat men het niet kan maken om de faculteit filosofie op te heffen' vind ik ook goed.

Over dit antwoord twijfel ik:
De Rotterdamse universiteit is vernoemd naar een groot filosoof. Desondanks wil de Erasmus Universiteit Rotterdam de faculteit filosofie opheffen.
Met 'desondanks' geeft deze ll. toch aan dat zij dit onlogisch/ saillant vindt?

Wat het eerste bolletje betreft: ik was er niet bij maar ik denk dat het antwoordmodel daar oorspronkelijk alleen 'de naam suggereert belang hechten aan' had staan, maar dat afgelopen zaterdag bleek dat die notie niet nodig was voor een sluitende redenering.
Het is wel jammer dat deze notie nu helemaal niet meer gehonoreerd wordt, terwijl er leerlingen zijn die daar hun hele antwoord aan ophangen.

'Dit wordt zo nadrukkelijk gesteld om te benadrukken dat de filosofie een grote rol heeft gespeeld in Nederland, en een evidente maatschappelijke meerwaarde had. Door de faculteit op te heffen, wordt de band tussen Nederland en de filosofie verbroken. '
of:
'Als een universiteit naar een filosoof wordt genoemd, geeft dat aan dat de filosofie belangrijk is. Het doel van de tekst is aan te laten merken dat filosofie belangrijk is.'

Hoewel ik deze antwoorden veel beter vindt dan antwoorden waarin alleen de vraag herhaald wordt, ben ik er toch niet voor hier twee punten aan toe te kennen. Ze laten echt iets liggen.

Nancy

Bericht door Nancy » 22-05-2018 08:33

In mijn ogen geven woorden als 'juist', 'benadrukt', 'nota bene' of 'het tegenovergestelde' allemaal aan dat het 'opmerkelijk' is. En 'opmerkelijk' is een door het antwoordmodel (terecht) gefiatteerd alternatief voor 'ironisch' of 'wrang'.

Ik vind ook dat die woorden voldoende aangeven dat het 'opmerkelijk' is. Ik geef dan het punt.

M.A.

Re: vraag 8

Bericht door M.A. » 22-05-2018 09:42

Yke Schotanus schreef:Als ik het goed begrijp keurt Nienke het eerste voorbeeld van Hans niet goed en de rest wel. Daar kan ik wel inkomen. Toch kun je met 'belangrijk vinden' best een goed antwoord maken:

'Dat de universiteit naar een filosoof genoemd wordt geeft aan hoe belangrijk hij is geweest, dat maakt extra duidelijk hoe erg/wrang het is dat men filosofie nu zo onbelangrijk vindt dat men de faculteit opheft.
Of:
'De naam suggereert dat men filosofie belangrijk vindt, uit het opheffen van de faculteit filosofie blijkt het tegenovergestelde.'

'Extra erg' en 'Extra pijnlijk' vind ik dan weer goede alternatieven voor 'wrang'.

'Juist omdat de universiteit naar een groot filosoof genoemd is, vindt de auteur dat men het niet kan maken om de faculteit filosofie op te heffen' vind ik ook goed.

Over dit antwoord twijfel ik:
De Rotterdamse universiteit is vernoemd naar een groot filosoof. Desondanks wil de Erasmus Universiteit Rotterdam de faculteit filosofie opheffen.
Met 'desondanks' geeft deze ll. toch aan dat zij dit onlogisch/ saillant vindt?

Wat het eerste bolletje betreft: ik was er niet bij maar ik denk dat het antwoordmodel daar oorspronkelijk alleen 'de naam suggereert belang hechten aan' had staan, maar dat afgelopen zaterdag bleek dat die notie niet nodig was voor een sluitende redenering.
Het is wel jammer dat deze notie nu helemaal niet meer gehonoreerd wordt, terwijl er leerlingen zijn die daar hun hele antwoord aan ophangen.

'Dit wordt zo nadrukkelijk gesteld om te benadrukken dat de filosofie een grote rol heeft gespeeld in Nederland, en een evidente maatschappelijke meerwaarde had. Door de faculteit op te heffen, wordt de band tussen Nederland en de filosofie verbroken. '
of:
'Als een universiteit naar een filosoof wordt genoemd, geeft dat aan dat de filosofie belangrijk is. Het doel van de tekst is aan te laten merken dat filosofie belangrijk is.'

Hoewel ik deze antwoorden veel beter vindt dan antwoorden waarin alleen de vraag herhaald wordt, ben ik er toch niet voor hier twee punten aan toe te kennen. Ze laten echt iets liggen.
'desondanks' geeft de tegenstelling weer die aangeeft dat het onlogisch is en dit antwoord zou ik dus goed rekenen.

Christine Brackmann

Re: eens met HansD

Bericht door Christine Brackmann » 22-05-2018 10:07

M.A. schreef:Helaas hapert de optie 'quote' momenteel bij mij ook, maar ik vind dergelijke antwoorden ook volstaan.
quote werkt helaas de ene keer wel, de andere keer niet. 'Nieuw antwoord' doet het meestal wel. Volgend jaar naar een ander platform!
Browser Edge werkt tot nu zonder problemen.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 22-05-2018 10:16

Veel leerlingen gebruiken 'zelfs' of 'juist deze universiteit' in hun antwoord. Dat geeft mijns inziens ook voldoende aan dat het opmerkelijk is.
Voorbeeld: Dit wordt zo nadrukkelijk gesteld omdat juist deze universiteit stopt met de opleiding filosofie, terwijl de hele universiteit genoemd is naar een filosoof.
De vetgedrukte woorden lijken me voldoende de tegenstelling/opmerkelijkheid aangeven.

Plaats reactie