Vraag 4

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Christine Brackmann

Vraag 4

Bericht door Christine Brackmann » 21-05-2018 14:39

Aanmaken van nieuwe onderwerpen hapert soms. Hier kun je je opmerkingen/vragen stellen door op 'Nieuw antwoord' te klikken.

Tinka

Bericht door Tinka » 21-05-2018 17:43

In hoeverre vinden jullie de opmerking dat Hawkings waarschuwing terecht is noodzakelijk?
Als een leerling opschrijft dat de opmerking niet serieus genomen wordt door de SF-referentie, dan is dat onderdeel toch impliciet aanwezig?

Nienke Nagelmaeker

'Hawkings waarschuwing is terecht'

Bericht door Nienke Nagelmaeker » 21-05-2018 18:11

Ik ben het ermee eens dat het 'het is terecht' er dan impliciet kan staan, het is dan nog steeds een helder antwoord op de vraag. Leerlingen moeten immers verklaren waarom het betreurenswaardig. Wanneer je gaat zeggen dat het betreurenswaardig is dat de waarschuwing niet serieus genomen wordt, is die dús terecht.

HansD

Bericht door HansD » 21-05-2018 19:51

Het lijkt mij, gezien de vraagstelling, ook niet noodzakelijk om in het antwoord te vermelden dat de waarschuwing terecht is.
Wat vinden jullie van antwoorden als:

'De oplossing wordt afgedaan als sciencefiction.'

Door de formulering 'afgedaan als' zou ik dit goed rekenen, maar zo'n leerling begeeft zich naar mijn smaak wat op glad ijs door wel heel dicht bij de tekst te blijven met sciencefiction.

Lieke

Bericht door Lieke » 21-05-2018 20:26

HansD schreef:Het lijkt mij, gezien de vraagstelling, ook niet noodzakelijk om in het antwoord te vermelden dat de waarschuwing terecht is.

Door de formulering 'afgedaan als' zou ik dit goed rekenen, maar zo'n leerling begeeft zich naar mijn smaak wat op glad ijs door wel heel dicht bij de tekst te blijven met sciencefiction.

Lijkt mij niet juist - het gaat erom dat het probleem nu ook gezien kan worden als irreëel.

HansD

Bericht door HansD » 21-05-2018 20:43

Lieke schreef:
HansD schreef:Het lijkt mij, gezien de vraagstelling, ook niet noodzakelijk om in het antwoord te vermelden dat de waarschuwing terecht is.

Lijkt mij niet juist - het gaat erom dat het probleem nu ook gezien kan worden als irreëel.
Goed punt, bedankt!

Yke Schotanus

vraag 4

Bericht door Yke Schotanus » 21-05-2018 22:52

Ik sluit mij aan bij hetgeen hiervoor te berde is gebracht en wil er ook nog wat aan toevoegen.

Is: 'niet geloofwaardig vinden' een goede parafrase van: 'niet serieus nemen'? Ik vind van wel.
Bijvoorbeeld: ....., omdat de waarschuwing dan minder geloofwaardig wordt geacht.

Wat vinden jullie hiervan:
Scence fiction houdt in dat het niet echt is. De problemen die worden besproken in de tekst zijn echter wel echt.
De bewoordingen zijn totaal anders, maar het komt er toch op neer, dat de problemen als niet serieus worden afgeschilderd, terwijl dat wel moet.

Nog een:
Hawking snijdt het gevaar wat (taalfout) robots voor de mensheid vormen aan, maar ontkracht zijn waarschuwing door een onrealistische oplossing.
Dit vind ik eigenlijk heel mooi gezegd.

Dit is wellicht te elliptisch:
... omdat dit ervoor zorgt dat het als argument minder bruikbaar is.

Sommige leerlingen vliegen de vraag echt totaal anders aan:
Sciencefiction is een vergevorderde vorm van technologie, dit is volgens de tekst juist het gevaar voor de wereldbevolking.
Het is geen onzin, het is ook een antwoord op de vraag, maar het gaat wel voorbij aan een duidelijker antwoord. Wat vinden jullie, is het een pleidooi bij het CvtE waard?

kgab

Re: vraag 4

Bericht door kgab » 21-05-2018 23:35

Yke Schotanus schreef: Sommige leerlingen vliegen de vraag echt totaal anders aan:
Sciencefiction is een vergevorderde vorm van technologie, dit is volgens de tekst juist het gevaar voor de wereldbevolking.
Het is geen onzin, het is ook een antwoord op de vraag, maar het gaat wel voorbij aan een duidelijker antwoord. Wat vinden jullie, is het een pleidooi bij het CvtE waard?
Dat is precies hoe ik de vraag had geïnterpreteerd en hoewel dat op zich nog lang geen reden voor een dergelijk pleidooi is en ik erken dat het antwoord in het CV meer voor de hand ligt, denk ik nog steeds dat dit antwoord te rechtvaardigen is. Heijne noemt de stormachtige technologische ontwikkelingen onomwonden een 'gevaar' en met welke oplossing komt Hawking? Met een oplossing die nu nog fictief is en voor haar verwezenlijking afhankelijk is van nog veel meer technologische ontwikkeling.

Ik zou zo'n pleidooi derhalve toejuichen.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 22-05-2018 09:27

Wat vinden jullie van dit antwoord:
De invloed van technologie en robots op de maatschappij moet serieus genomen worden. De vergelijking met sciencefiction maakt het fictief.

M.A.

Re: vraag 4

Bericht door M.A. » 22-05-2018 09:36

Yke Schotanus schreef:Ik sluit mij aan bij hetgeen hiervoor te berde is gebracht en wil er ook nog wat aan toevoegen.

Is: 'niet geloofwaardig vinden' een goede parafrase van: 'niet serieus nemen'? Ik vind van wel.
Bijvoorbeeld: ....., omdat de waarschuwing dan minder geloofwaardig wordt geacht.

Wat vinden jullie hiervan:
Scence fiction houdt in dat het niet echt is. De problemen die worden besproken in de tekst zijn echter wel echt.
De bewoordingen zijn totaal anders, maar het komt er toch op neer, dat de problemen als niet serieus worden afgeschilderd, terwijl dat wel moet.

Nog een:
Hawking snijdt het gevaar wat (taalfout) robots voor de mensheid vormen aan, maar ontkracht zijn waarschuwing door een onrealistische oplossing.
Dit vind ik eigenlijk heel mooi gezegd.

Dit is wellicht te elliptisch:
... omdat dit ervoor zorgt dat het als argument minder bruikbaar is.

Sommige leerlingen vliegen de vraag echt totaal anders aan:
Pleidooi waard

Plaats reactie