vraag 19

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 22-05-2018 22:46

- Wat als een leerling ieder antwoord met een hoofdletter begint? Steeds een spelfout?

- Wat als ze een woordgroep niet helemaal letterlijk noemen (er staat niet dat ze moeten citeren)?
Bijvoorbeeld: eenzaam eilandje wijsbegeerte (i.p.v. eenzame) of oude koeien uit de sloot trekken (i.p.v. trekt). Dat zijn geen spelfouten, toch?

AnnetteNED

Re: vraag 19

Bericht door AnnetteNED » 22-05-2018 22:50

Yke Schotanus schreef:D.G snijdt een goed punt aan. Toch vraag ik me af of de voorbeelden die hij geeft, werkelijk te ruim zijn. Ze gaan de grenzen van een woordgroep te boven, maar dragen zeker bij aan het ironische gehalte.
- bij voorbeeld 1 zit de ironie erin dat het de geschiedkundige is die oude koeien uit de sloot trekt.
- bij voorbeeld 2 vind ik 'zijn hele leven (heeft doorgebracht)'deel van de ironische overdrijving, als 'hele leven' al geen goed antwoord op zichzelf is
- bij voorbeeld 3 vind ik 'voor elke wiskundige vier communicatiewetenschappers' ook al ironisch in zichzelf, al is niet uit te sluiten dat dit een feit is en geen hyperbool.
eens

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 22-05-2018 22:55

Yke Schotanus schreef:
En hoe zit het met 'binnen de lijntjes kleuren' en 'eigen vakje'. Ik vind 'vakje' hier het duidelijkst ironisch. Over 'binnen de lijntjes kleuren' twijfel ik, maar ik vind het zeker een andere woordgroep.

]
Het is toch wel samen 1 goed antwoord als ze 'eigen vakje' en 'binnen de lijntjes kleuren' als twee aparte woordgroepen noemen?

Yke Schotanus

vraag 19

Bericht door Yke Schotanus » 22-05-2018 23:55

'eigen vakje' vind ik op zichzelf een goed antwoord.
'binnen de lijntjes kleuren' als apart antwoord vind ik minder sterk, maar ik zeg niet meteen: fout.
Dus als beide woordgroepen apart genoemd worden telt dat voor minstens 1, misschien wel 2 goede antwoorden.

Ik wil ook nog steeds pleiten voor 'trekt'

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 23-05-2018 00:13

Net als vorig jaar blijkt uit het correctievoorschrift dat de examenmakers het begrip 'woordgroep' anders hanteren dan velen van ons gewend zijn. Ze zien een woordgroep niet als een 'syntactische eenheid' maar simpelweg als een '(aaneengesloten) reeks van woorden'. Kijk maar naar een woordgroep als "vergeet ook vooral niet" in het correctievoorschrift bij deze vraag; dat is toch echt geen syntactische eenheid of zinsdeel, maar een aaneengesloten woordenreeks.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 23-05-2018 00:20

De volgende woordgroepen zijn misschien ook wel goed:
- r.l 72-73: in academische hokjes denken (want waarom zou dat fout zijn, terwijl 'binnen de lijntjes van hun eigen vakje kleuren' goed is)
- r. 88: 'het hele gebeuren'

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 23-05-2018 01:31

AnnetteNED schreef:
Yke Schotanus schreef:D.G snijdt een goed punt aan. Toch vraag ik me af of de voorbeelden die hij geeft, werkelijk te ruim zijn. Ze gaan de grenzen van een woordgroep te boven, maar dragen zeker bij aan het ironische gehalte.
- bij voorbeeld 1 zit de ironie erin dat het de geschiedkundige is die oude koeien uit de sloot trekt.
- bij voorbeeld 2 vind ik 'zijn hele leven (heeft doorgebracht)'deel van de ironische overdrijving, als 'hele leven' al geen goed antwoord op zichzelf is
- bij voorbeeld 3 vind ik 'voor elke wiskundige vier communicatiewetenschappers' ook al ironisch in zichzelf, al is niet uit te sluiten dat dit een feit is en geen hyperbool.
eens
Ook/ook eens, zeker met voorbeelden 1 en 3

Arjan Domhof

Bericht door Arjan Domhof » 23-05-2018 11:08

Het cv ziet 'dus dat moet goed komen' ook als een woordgroep, dus een iets ruimere omschrijving mogen wij ook goed rekenen, lijkt me.

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 23-05-2018 12:31

Iemand suggereerde 'heel vreemd' dat citaat komt echter niet uit alinea 4.

Wel in alinea 4 staat 'begrijpelijk' en dat is inderdaad een zeer vilein gekozen woord; de suggestie dat het moeilijk zou zijn om iets begrijpelijk uit te leggen aan een filosoof is op het sarcastische af. Goed rekenen.

Intussen ben ook ik geconfronteerd met wel heel erg lange citaten:
Wat te denken van dit antwoord:
1 contactgestoorde ingenieur
2 filosoof aan de zijlijn over het gehele gebeuren een aantal 'Grote Vragen' stelt
3 eenzaam eilandje wijsbegeerte
4 Om die communicatie te begeleiden heb je een heel leger communicatiewetenschappers nodig.
5 Voor elke wiskundige vier communicatiewetenschappers beschikbaar, dus dat moet goedkomen
6 bedrijfkundige die naar de markt brengt
7 de geschiedkundige daarover dan een aantal oude koeien uit de sloot trekt.

Volgens mij is 6 niet goed. 2, 4 en 5 zijn of te lang, of goed, of dubbel goed. Vorig jaar hebben we antwoorden met twee correcte opties erin inderdaad dubbel goed gerekend, maar dan wel met het gevolg dat in zo'n geval de laatste antwoorden niet meer meetelden. In dit geval zijn er dus 3 goed, 6 goed, of 7 goed, al naar gelang de wijze van nakijken.

tenslotte vraaag ik me af wat ik moet met:
binnen de lijntjes
en
zijlijn.
te weinig?

Eléa

Bericht door Eléa » 23-05-2018 14:31

Yke Schotanus schreef:Iemand suggereerde 'heel vreemd' dat citaat komt echter niet uit alinea 4.

Wel in alinea 4 staat 'begrijpelijk' en dat is inderdaad een zeer vilein gekozen woord; de suggestie dat het moeilijk zou zijn om iets begrijpelijk uit te leggen aan een filosoof is op het sarcastische af. Goed rekenen.
Begrijp ik het goed en pleit je ervoor om antwoorden die niet in het CV staan goed te rekenen? Ik vind dat er meer antwoorden goed zouden moeten zijn dan in het CV genoemd worden, maar ben wel huiverig voor afwijken van het CV... ben benieuwd hoe anderen daarin staan...

Plaats reactie