vraag 19

Gebruik bij voorkeur INTERNET EXPLORER of EDGE. In andere browsers loopt het niet altijd lekker. Bekijk of er al een bericht geplaatst is over de examenvraag waarover je iets wilt opmerken of vragen. Als jouw bijdrage aansluit bij het eerdere bericht, plaats het dan als antwoord op dat bericht. Is het echt een ander deelonderwerp, maak dan een nieuw bericht en vermeld het vraagnummer en de kern van je bericht in het onderwerp.
Yke Schotanus

vraag 19

Bericht door Yke Schotanus » 19-05-2018 10:56

Veel ironische frases zijn tamelijk lang. Wat als iemand bijvoorbeeld:
'eenzame' en 'eilandje wijsbegeerte' apart opschrijft.

En hoe zit het met 'binnen de lijntjes kleuren' en 'eigen vakje'. Ik vind 'vakje' hier het duidelijkst ironisch. Over 'binnen de lijntjes kleuren' twijfel ik, maar ik vind het zeker een andere woordgroep.

'Grote Vragen' vind ik ook ironisch, al zit de ironie hier niet de woordgroep an sich maar in de spelling en het leestekengebruik. Telt dat ook?

leger van communicatiewetenschappers is wel beeldspraak maar m.i. niet ironisch in dit geval.

oude koeien uit de sloot (halen) is al ironisch; is de variatie 'trekken' een extra ironisch woord? [stel iemand noemt 'oude koeien' en 'trekken' apart.]

HansD

Re: vraag 19

Bericht door HansD » 19-05-2018 12:24

Yke Schotanus schreef:
leger van communicatiewetenschappers is wel beeldspraak maar m.i. niet ironisch in dit geval.

oude koeien uit de sloot (halen) is al ironisch; is de variatie 'trekken' een extra ironisch woord? [stel iemand noemt 'oude koeien' en 'trekken' apart.]
Het is natuurlijk even afwachten wat het cv ons vertelt, maar ik lees 'een leger communicatiewetenschappers' wel als iets wat ironisch bedoeld is. Ik vind het al ironisch als er zou staan dat men een communicatiewetenschapper nodig heeft om alle communicatie in goede banen te leiden. Nu staat er zelfs 'een leger van'. Dan is eentje dus niet eens genoeg. Hoe absurd kan je het maken?

Mijns inziens worden de oude koeien pas ironisch door het trekken. Alleen het woord trekken is op zich niet ironisch, maar dat wordt het wel door de context. Ik ben benieuwd naar het cv.

Yke Schotanus

vraag 19

Bericht door Yke Schotanus » 20-05-2018 16:39

Goede reactie.
Wat betreft het leger ben ik het wel met Hans eens, toch.
Wat de oude koeien betreft niet. Alles wat een historicus naar voren kan brengen om er voor nu lering uit te trekken afdoen als oude koeien vind ik zeker ironisch, zoniet cynisch. Het woord 'trekken' voegt daar dan ook echt nog wel iets ironisch aan toe: namelijk de notie met veel nutteloze inspanning.

alainbalistreri

Bericht door alainbalistreri » 22-05-2018 11:26

Wat vinden jullie van "het hele gebeuren"? Kan me er wel in vinden.

alainbalistreri

Bericht door alainbalistreri » 22-05-2018 11:40

En 'gelukkig' in regel 101? Lijkt me ook niet fout.

alainbalistreri

Bericht door alainbalistreri » 22-05-2018 11:45

alainbalistreri schreef:En 'gelukkig' in regel 101? Lijkt me ook niet fout.
Laat maar. Die staat 'gelukkig' al in het cv :D

Aleid

Bericht door Aleid » 22-05-2018 12:24

Tja, wat moet ik met:

oude koeien (uit de sloot)
een aantal oude koeien
academische hokjes
aan de zijlijn over het hele gebeuren

D.G.

Bericht door D.G. » 22-05-2018 13:50

Kan er op de examenbespreking ook gekeken worden naar te ruime citaten?
voorbeelden

- 'de geschiedkundige daarover dan een aantal oude koeien uit de sloot trekt'
- 'voor iemand die zijn hele leven heeft doorgebracht op een eenzaam eilandje wijsbegeerte'
- 'Gelukkig zijn er voor elke wiskundige vier communicatiewetenschappers beschikbaar'

In het verleden zaten er in het correctiemodel namelijk ook vaak ruime woordgroepen.

Yke Schotanus

vraag 19

Bericht door Yke Schotanus » 22-05-2018 14:05

D.G snijdt een goed punt aan. Toch vraag ik me af of de voorbeelden die hij geeft, werkelijk te ruim zijn. Ze gaan de grenzen van een woordgroep te boven, maar dragen zeker bij aan het ironische gehalte.
- bij voorbeeld 1 zit de ironie erin dat het de geschiedkundige is die oude koeien uit de sloot trekt.
- bij voorbeeld 2 vind ik 'zijn hele leven (heeft doorgebracht)'deel van de ironische overdrijving, als 'hele leven' al geen goed antwoord op zichzelf is
- bij voorbeeld 3 vind ik 'voor elke wiskundige vier communicatiewetenschappers' ook al ironisch in zichzelf, al is niet uit te sluiten dat dit een feit is en geen hyperbool.

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 22-05-2018 22:37

- binnen de lijntjes kleuren (dus zonder 'van hun eigen vakje')?

Plaats reactie