Pagina 1 van 1

GT: Lengte examen + computer vs. papier

Geplaatst: 23-05-2016 12:40
door FB
Het is geen inhoudelijke vraag, maar een opmerking waarvan ik hoop dat dat hij meegenomen wordt in de examenbespreking...

Het examen was dit jaar erg lang. Natuurlijk trainen we leerlingen ook op tempo en natuurlijk hoort een bepaald tempo ook bij het niveau dat behaald moet worden. Onze leerlingen werken niet op laptops (op een enkele dyslectische leerling na). We leren de leerlingen om netjes te werken, hun antwoorden goed uit te werken en van de schrijfopdracht eerst een kladversie te maken. Maar vijf leerlingen (waaronder die ene met zijn laptop) waren met het examen klaar om 15.15 uur. Van de overige 125 leerlingen was ongeveer de 60% echt klaar om half 4. Leerlingen hebben tijdens het examen de tijd goed in de gaten gehouden en zijn keuzes gaan maken: van een aantal heb ik geen kladversie van de brief, een aantal maakte juist alleen een klad en kwam niet toe aan het overschrijven, sommige leerlingen maakten de samenvatting niet of deels en anderen hebben hun laatste vragen nog snel gegokt of leeggelaten.Veel leerlingen hebben niet meer de tijd gehad om hun uitwerkingen nog eens te controleren of verbeteren. Bij het nakijken van het examen heb ik me verschillende keren afgevraagd of ik beoordeel wat een leerling kán of wat een leerling onder tijdsdruk kon presteren.

Op een aantal scholen werken alle leerlingen met computers. Hierdoor kun je heel gemakkelijk je teksten (samenvatting en brief) redigeren. Bovendien typen de meeste leerlingen sneller dan ze schrijven. Kortom, op deze scholen zal tijdsdruk geen probleem geweest zijn. Hoe eerlijk is dit nog ten opzichte van de andere scholen?

Ik lees mee op het Facebookforum en kijk ook hier regelmatig. Ik verbaas me over wat docenten bereid zijn om goed te rekenen, puur om de leerling te bevoordelen. Of dit uiteindelijk een positieve uitwerking heeft, weet ik niet, maar ik denk wel dat dit 'oneerlijke' (qua tijd) examen deze manier van nakijken in de hand werkt.

Geplaatst: 23-05-2016 13:03
door Mariska
Ik snap je frustratie heel goed. Toch ....... mijn leerlingen hebben het examen allemaal op de computer gemaakt. 1/3 van de leerlingen heeft het examen niet afgekregen. Natuurlijk typen kinderen sneller dan ze schrijven. Ze schrijven echter veel te veel, zowel in de samenvatting als in de brief. Dat is maar moeilijk af te leren.

Tijdens het examen heb ik wel gedacht aan die kinderen die in gymzalen met pen en papier moesten werken. Als er bij ons al tijdnood was, hoe moest het dan wel niet met de kinderen in de gymzalen zijn ........

Ook ik vraag me af wat ik eigenlijk aan het nakijken ben. Je leert de kinderen leesstrategieën aan die ze niet goed kunnen toepassen vanwege de tijd. Een brief moet in alle rust kunnen worden gecontroleerd. Veel kinderen zijn daar niet aan toegekomen.

Jammer allemaal..... Voor veel leerlingen was dit een slechte start van de examenperiode. Onnodig!

Geplaatst: 23-05-2016 16:35
door ithakaz
Toen wij minder leerlingen hadden liet ik de samenvatting en schrijfopdracht op de pc maken. Bij de samenvatting levert dat flink tijdwinst op omdat er geen woorden geteld hoeven te worden en bij te veel woorden makkelijk gecorrigeerd kan worden. Ik heb altijd ingeschat dat het 0,3 tot 0,5 pt winst oplevert. "Helaas" hebben we nu meer leerlingen om dat nog te doen, anders zou ik het onmiddellijk weer doen!
Dus ja, volgens mij werkt dit oneerlijkheid in de hand.
(Bij de kader is dit nog veel en veel erger)

Geplaatst: 23-05-2016 16:47
door Michele67
Ik herken dit verhaal volledig. Bij ons mag een enkele dyslectische leerling op de computer werken, niet alle dyslecten mogen dit. Van onze 89 leerlingen was er slechts 1 om 15.15 klaar, de rest om 15.30 of nog niet...

Ook wat betreft FB ben ik het helemaal met je eens. Andere jaren was dat op dit forum exact zo en stoorde ik me daar ook erg aan, maar nu lijkt iedereen op FB te zitten en slechts een enkeling hier.

Wat me ook enorm stoort is dat sommigen van degenen die naar mijn mening echt teveel goed willen rekenen, de mensen die daar niet aan mee willen doen als muggenzifters o.i.d. wegzetten. Dat belooft weer veel goeds voor de 2e correctie.

Geplaatst: 23-05-2016 18:15
door schh
Ook wij herkennen dit. Veel leerlingen hebben 1 of meer onderdelen niet af. Wij leren ze plannen, maar als ze bij meerdere onderdelen niet uitkomen , zie je dat ze vastlopen. Ik zie dat vooral nauwkeurige leerlingen, die het hele jaar goed en gedegen hebben gewerkt, niet uitkomen met de tijd. Geen schrijfplan maken, niet controleren, niet overlezen... Die tijd mag je niet pakken, terwijl je ze dat wel leert. De gokkers zijn in het voordeel.
Heel frustrerend.

En ja, dat woordentellen op de computer. Bij ons komen alle dyslectische leerlingen (die allemaal op een computer werken) uit op 190 woorden. En als je het natelt klopt het nog ook. Dat onderschrijft het voordeel dat zij hebben.

En wat het muggenziften betreft: ik ben een muggenzifter van mezelf en moet er heel erg voor zorgen dat ik na de 2e correctie niet met een enorme kater blijf zitten, omdat ik van alles bij mijn eigen leerlingen heb afgekeurd, wat de rest van Nederland kennelijk wel goed vindt. Dus ik muggenzift het hele jaar, maar probeer bij het nakijken van het CE argumenten te vinden om iets goed te keuren.

Geplaatst: 23-05-2016 20:44
door FransB
Bij ons dezelfde ervaringen: het examen was echt te lang! Ruim drie kwart van de kandidaten zat om 15.30 nog te pennen. Dat zegt genoeg.

Voor veel kandidaten zijn de consequenties ernstig, laten we vooral dat niet vergeten! De brief deels of helemaal niet af kan je zomaar 13 punten kosten!
Geen tijd om je werk na te zien? Kost je punten!
Mijn leerlingen kunnen hier werkelijk niets aan doen, maar ze zijn wel de dupe. Dit moet via de norm hersteld worden!!

Re: GT: Lengte examen + computer vs. papier

Geplaatst: 24-05-2016 16:40
door JKamphues
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik vind het dan ook moeilijk om 1 punt aftrek te geven als de leerling niet netjes heeft gewerkt. Er was geen tijd meer om het netjes te doen!

Re: GT: Lengte examen + computer vs. papier

Geplaatst: 24-05-2016 16:42
door FB
JKamphues schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik vind het dan ook moeilijk om 1 punt aftrek te geven als de leerling niet netjes heeft gewerkt. Er was geen tijd meer om het netjes te doen!
Daar trek geen punten voor af (vanwege lln die het op de computer maken), alleen als ik weet dat een leerling ruim voor tijd klaar was en niet de moeite heeft genomen om het netjes te maken. Maar dat was dus niemand ;-).