Tekst 5 CE vmbo kb te hoog niveau: zwakste leerlingen gepakt

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
FransB

Tekst 5 CE vmbo kb te hoog niveau: zwakste leerlingen gepakt

Bericht door FransB » 23-05-2016 00:07

Mijn kandidaten hebben zich stukgebeten op deze tekst. Ze vonden er zoveel moeilijke woorden in zitten. En het opzoeken duurde zo lang. Vooral belangrijk: het kostte ze buitengewoon veel tijd. Zoveel dat velen vragen hebben overgeslagen. Er moest immers in het volgende onderdeel ook nog een brief gemaakt worden!
Zinsneden als: "Ook gedragen meisjes zich gemiddeld niet empathischer omdat (--). "Misschien heerst dit idee in bepaalde sociale kringen gezien de politieke correctheid ervan."
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn punt is: als de makers hiervan een tekst kiezen die zo ontzettend ver weg staat van de werkelijkheid en beleving van de zwakste leerlingen, waar zijn ze dan mee bezig? Weten zij dan niet dat veel kaderleerlingen taalzwak zijn, dus een beperkte woordenschat hebben, dat ze een vrij beperkte algemene ontwikkeling hebben en verwijzingen naar bijv. "politieke correctheid" dus niet kunnen plaatsen?? Dat ze niet zo 'geletterd' zijn dat ze achtergrondartikelen uit de Volkskrant gemakkelijk snappen?? IK VIND DIT OP HET ONFATSOENLIJKE AF...of op zijn minst getuigen van gebrek aan reflectie op eigen werk. Mijn voorstel: repareer dit maar via de norm. want anders zijn de zwakste leerlingen hier de dupe van!

ithakaz

Bericht door ithakaz » 23-05-2016 09:12

Ik ben het grotendeel met Frans eens. De laatste tekst is hetzelfde als die van de mavo, waarbij mijn mavoleerlingen deze tekst het slechtste maakten. Ook de brief is hetzelfde, met dezelfde beoordeling!
Ook hadden de kaderleerlingen een extra tekst. Te veel werk dus.

Plaats reactie