brief: vraag aan redactie

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
ronzg

brief: vraag aan redactie

Bericht door ronzg » 20-05-2016 21:44

Veel leerlingen van mij stellen de redactie de vraag of er echt verschil is tussen mannen- en vrouwenberoepen. De vraag moet volgens de opdracht zijn of de redactie die vraag in het programma wil behandelen. Dus de eerste vraag is fout. Wat vinden jullie?

WaheedaKet

Bericht door WaheedaKet » 20-05-2016 22:31

Ik worstel daar ook mee. In de tekst staat namelijk dat ze de vraag moeten voorleggen én verzoeken of de vraag kan worden beantwoord in het programma. In de opdracht staat alleen dat ze aandacht moeten besteden aan de vraag die zij als klas hebben. Ik begrijp goed dat leerlingen dan alleen de vraag in de brief opnemen.

LIn77

brief: de vraag

Bericht door LIn77 » 21-05-2016 14:48

De presentator gaat op zoek naar antwoorden op vragen van de kijkers. Het lijkt me logisch dat hij / zij dat dan ook doet. Het lijkt me zinniger dat hij / zij weet op welke vraag een antwoord moet komen.
De laatste aanwijzing - een verzoek om een spoedig antwoord- suggereert echter dat er een antwoord van de redactie moet komen op de vraag of het antwoord in het tv-programma gegeven kan worden. Lekker onduidelijk allemaal. Als wij er al niet uitkomen, hoe moet het dan duidelijk zijn voor een leerling in tijdnood?
Bovendien stellen mijn leerlingen de vraag niet letterlijk:
- Waarom zijn er verschillen/ is er onderscheid tussen...
- Mag je onderscheid maken tussen...
- Is het nodig dat er onderscheid...
- Wilt u het onderwerp ' verschillen tussen mannen-en vrouwenberoepen' behandelen in...

Hoe gaan jullie met deze antwoorden om? Ik ben 60 brieven aan het nakijken en mijn potloodje aarzelt steeds bij de keuze tussen goed of fout.

FB

Bericht door FB » 22-05-2016 11:05

Mijn collega en ik hadden bedacht dat het juiste antwoord moest zijn

'Is een onderscheid tussen mannen- en vrouwenberoepen terecht?' zoals in de derde alinea genoemd wordt.

Veel leerlingen vragen echter of een onderscheid nog van deze tijd is, of er een onderscheid moet zijn tussen mannen- en vrouwenberoepen, etc.

Leerlingen die de tijd hadden om na te denken, bedachten inderdaad dat het logischer was dat de vraag in het programma beantwoord zou worden, dus die hebben dat genoemd.

Erg onduidelijk. Ik ben benieuwd naar het advies van LT.

Michele67

Bericht door Michele67 » 22-05-2016 13:20

Op FB is hier ook veel over te doen. Ik reken het alleen goed als ze vragen of de vraag 'Is een onderscheid tussen mannen- en vrouwenberoepen terecht?' in het programma behandeld kan worden (laatste alinea opdracht) of als dit duidelijk het onderwerp van de discussie is en ze dan vragen of dit onderwerp in het programma behandeld kan worden.

ronzg

Bericht door ronzg » 23-05-2016 20:47

In de tekst van de schrijfopdracht staat "om haar de vraag uit jullie klas voor te leggen en te verzoeken of de vraag beantwoord kan worden in het televisieprogramma." Dus dit hoort er wel bij.

Plaats reactie